Vi har to ører og en mund, så vi kan lytte dobbelt så meget, som vi taler
God og hensigtsmæssig kommunikation
Høj kvalitet i patientkommunikationen er afgørende for, om udredning, behandling og efterbehandling sker med udgangspunkt i de rette og relevante behov hos den enkelte patient. Patientkommunikation er derfor et centralt og fælles anliggende for alle i sundhedsvæsenet.
Kommunikation i sundhedsvæsenet er dog ikke uden vanskeligheder og ofte kan man gå fejl af hinanden. Det gælder både for den kommunikation, der foregår i mødet mellem patient og sundhedsvæsen, men også for den interne kommunikation på arbejdspladsen, der kan føre til oplevelser med stigmatisering.
Flere studier, praksiserfaringer og undersøgelser viser, at en lydhør og empatisk tilgang og forståelse for borgeren ikke alene fremmer muligheden for en god kommunikation mellem patient og sundhedsvæsen, den fremmer også en god patientoplevelse. Og endelig er god empati også fremmende for arbejdsglæde og trivsel blandt sundhedspersonalet.
Se et kort spot. Birgit lider af alvorlig angst, men hun har også bare meget ondt i maven. Birgit har fundet vej til akutmodtagelsen, men hvad skal hun sige? Og hvordan skal hun sige det?
Find arbejdsspørgsmål her
Bliv inspireret og få mere viden
Klik dig videre og prøv kræfter med ’den gode samtale’. Lyt til cases og debat på podcast.
Dyk ned i forskning og viden om empati og narrativ medicin og find meget andet nyttig viden, som kan inspirere til en god praksis.